Jury

Erik Waerts

Erik Waerts

Juryvoorzitter

Erik Waerts (1960) begon op 10-jarige leeftijd met trompetlessen. Na het behalen van zijn atheneum diploma ging hij studeren aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Zijn hoofdvakken waren trompet en directie. Hij kreeg trompetles van Peter Masseurs en Klaas Kos van het Concertgebouworkest en van Gilbert Mitchell (Amerika). Directielessen volgde hij bij Danny Oosterman, Jacques van Steen en Gerald Brown (Costa Rica). Al tijdens zijn conservatoriumstudie speelde hij trompet in het Nederlands Balletorkest en het Nederlands Theaterorkest. Hij is momenteel dirigent van het Jeugdsymfonieorkest Bloembollenstreek, het Academie Kamerorkest van Pier K, het Startersorkest en het Leerlingenorkest van Crescendo uit Sassenheim. Erik was dirigent, arrangeur en organisator van The New Symphonic Experience, een professioneel kamerorkest dat speciaal was opgericht voor de pianist Jan Vayne. Zij gaven concerten in het hele land waaronder twee keer in het Concertgebouw.

Erik is projectleider bij Pier K, het centrum voor kunst en cultuur in Haarlemmermeer. Hij is daar bezig met muziekonderwijs op scholen, diverse andere projecten waaronder iktoon Haarlemmermeer (voorheen de WAK) en de Talent aan de Top klas van Pier K. Erik is als dirigent betrokken bij de leerorkesten. Hij schrijft muziek met een educatief karakter en geeft deze uit bij de muziekuitgeverijen Molenaar en Mansarda Sintra. In 2014 componeerde hij “Het genie”, een soundscape compositie in opdracht van het Podium voor Architectuur waarbij hij zich liet inspireren door een gedicht van Inez Lotichius.. Ook is hij gecommitteerde en examinator voor blaasorkestenopleidingen. Hij werkte samen met Jan Vayne, Miranda van Kralingen, Petra Berger, Bastiaan Ragas, Carel Kraayenhof, Cor Bakker, Tania Kross, Laurens van Rooijen en onlangs met Maan. Als dirigent werkte hij mee aan diverse premières, o.a. een vioolconcert van Chiel Meijering, het muziektheaterstuk Steen van Jetse Bremer en onlangs een pianoconcert van Rieteke Hölscher. Met een paar van zijn orkesten maakte hij tournees naar het buitenland, o.a. Tsjechië, Denemarken, Duitsland en Noorwegen.

Egbert Kreiken

Egbert Kreiken

Jurylid

Egbert Kreiken, geboren 25 maart 1956 te Buenos Aires, Argentinië, studeerde viool bij mark lubotski aan het conservatorium te Amsterdam. Na het behalen van zijn diploma werkte hij als musicus mee aan diverse theater en filmprodukties. Zo was hij bijvoorbeeld enkele jaren werkzaam bij het orkest van "the Boulevard of Broken Dreams" en bij Sexteto Canyengue, een tango sextet. Van 1985 tot 2014 werkte hij op muziekschool Amsterdam, eerst als viooldocent en als dirigent van onder meer het jeugdorkest Amsterdam, later als afdelingshoofd van de afdeling zuid van muziekschool Amsterdam.

Sinds augustus 2014 is hij werkzaam als hoofd muziek bij Pier-K in Hoofddorp. Hij was voorzitter van het bestuur van stichting Ricciotti Ensemble en van het bestuur van de stichting Noorderparkkamer. Sinds december 2011 is hij voorzitter van het bestuur van stichting het wervelwindensemble, een ensemble dat zich toelegt op muziektheaterprogramma’s voor kinderen jonger dan zes jaar. In zijn vrije tijd is hij fanatiek amateur contrabassist.

Ewout Jansen

Ewout Jansen

Jurylid

Tussen 2004 en 2009 won Ewout Jansen 12 cabaretprijzen. Hij stopte met het vertellen van grapjes voor geld om te denken met de Nationale DenkTank, les te geven bij de Faculteit Communicatie en Journalistiek in Utrecht en te adviseren bij de Hoge Raad (der Nederlanden).

Tegenwoordig is Ewout actief bij Wijn & Stael Advocaten en Stichting Cultuurbord. Hij verzorgt comedy en presentatie bij de Sunday Assembly in Amsterdam (Mezrab) & Utrecht (Venue) en werkt mee aan de Snijtafel van Kasper C. Jansen. Ewout deed try-outs in de Stadsschouwburg Amsterdam (de Idee), de Koninklijke Schouwburg Den Haag (Dinner for One), de MetaalKathedraal en bij Lang & Gelukkig. Daarnaast was hij gespreksleider bij DeMeter/Adformatie, FNV, Generatie Storm en de Universiteit van Amsterdam.

Recensie “Een boeiende kruising tussen Mr. Bean en Viggo Waas in een fonkelende show” (Stentor), “Cabaretgigant” (Volkskrant), “Fris, fruitig en lekker bizar” (Giel Beelen 3FM), “Publiekslieveling, gevarieerd en origineel” (Algemeen Dagblad), “Lekker gelikt en tegelijkertijd traditioneel” (Dagblad van het Noorden), “Bombastische persiflages en kleinere romantische momenten” (VARA uitgelicht Radio2), "Ontspannen sfeer met vriendelijk getoonzette grapjes" (NRC) "Vlot, prikkelend en scherp" (8Weekly), "Moet u zien" (Quote), "Een vermakelijke zit" (Advocatie), "Een lolbroek met pijnlijk onleuke grapjes over Nick & Simon" (Elsevier).